الثلاثاء، 2 يوليو 2013

انا واخويا وفزورة اينشتاين

انا بحب التحدى ومفيش احلي منو , احساس جميل لما تدخل تحدى وتفوز بيه 
وحتى لو مكسبتش برضو انت كسبان, لانك استمتعت , انا في راي ان التحدى بيحلي الحياه وبيغير الروتين الممل اللي عايشين فيه 
الفترة اللي فاتت كنت في فترة ملل , لحد امبارح بعد الفجر 
موعد مع الوحش 


امبارح كنت قاعده ع الفيس كالعاده بقلب بملل بشوف في معلومات جديده انا معرفهاش ولا لا 
وصدفة لاقيت عنوان لفت انتباهى ,
 قومت واتعدلت في قعدتى وبصيت ف العنوان بتركيز 
فزورة صعبة لن يحلها الا 2% من العالم 
وكالعاده فضولي غلبنى ,دخلت اشوف ايه الفزورة دى 
كانت فزورة لاينشتاين  واللي خلانى اتحمس اكتر هو موضوع 2% 
كنت وقتها سهرانة ومش مركزة 
بس قررت اكتب البيانات بطرقتى الخاصة 
وبالصدفة ماما صحيت من النوم وشافتنى مركزة اوى 
وده طبعا خلها تندهش جدا وسالتنى بتعملي ايه؟ 
وبكل تركيز رديت 
بحل فزورة لاينشتاين 
ضحكت ماما عليا وقالتى ابقي قابلينى لو حلتيها ممكن اخوكى يحلها لكن انتى لا 
وهنا انا رفعت راسي , وبصيت بكل ثقة ورديت 
تتحدينى ؟
ضحكت وقالت انا واثقة من اللي قولتو 
طبعا كلامها زاد التحدى جوايا 
حسيت في نار من التحدي بتجري مع كل نقطة في دمى 
بس كنت نعسانة :) (الواحد برضو لازم ينام :) )
فقررت اخلص التلخيص اللي ف ايدى وقومت نمت , وانا ناوية انى لما اصحى هحل الفزورة دى 
صحيت من النوم ومسكتها وبدات امشي ورا الخيوط اللي انا حطيتها لما شوفت الفزورة 
واخويا مراقبنى وسالنى في ايه ؟
رديت عليه
 بحل فزورة لاينشتاين 
ضحك وقالي ورينى هحلها بسرعة 
وطبعا ده بيزيد التحدى جوايا 
ووافقت وقولتلو ع الفزورة
وبدانا التحدى  
بداية التحدى

انا برا ف الصالة وهو فالاوضة 
طلع بعد شوية بيضحك 
حليتها 
ضحكت وقوتلو قول 
قال حاجات بس انا متاكده انها غلط 
طبعا قعدنا تشاكل وهو يدافع عن نفسو 
لحد ما قالي تراهنى ع كام 
ضحكت وقولت 10 جنيه بس 
قال لا 100 
قولتو: ماشي بس هتدينى ال 100 
قالي اه 
ومرة واحده اختفي وانا قاعده اكمل الفزورة 
لحد ما حليتها وطلعت صح 
بس مش ادانى ال 100 
بس ايه عملت فرح 
الواحد لازم ياخد حقو برضو 
بهدلتهم اخر بهدله 
:)
بقولكم  ايه

ما تخدو الفزورة تجربوها :) 
هذه الفزورة وضعها اينشتين في اوائل القرن العشرين متوقعا ان 98% من سكان العالم لن يستطيعوا حل هذه الفزورة

ملحوظة: الفزورة لا تحل بمجرد النظر بل تحتاج الى ورقة وقلم

الفزورة:
1- في شارع هناك خمسة منازل كل منزل بلون مختلف
2- في كل منزل يعيش شخص من جنسية مختلفة
3- مالك كل منزل يشرب نوع معين من المشروبات، يدخن نوع معين من السجائر، ويربي نوع معين من الحيوانات الاليفة 
4- لا يوجد ان مالكين يشربان نفس المشروب او يدخنان نفس السجائر او يربيان نفس الصنف 

السؤال هو: من هو المالك الذي يربي السمكة؟ اذا عرفت المعلومات التالية:


1- البريطاني يعيش في البيت الاحمر 
2- السويدي يربي الكلاب كحيوانات اليفة 
3- الايرلندي يشرب الشاي 
4- البيت الاخضر على يسار البيت الابيض
5- مالك البيت الاخضر يشرب القهوة 
6- المالك الذي يدخن "بال مال" يربي الطيور
7- مالك البيت الاصفر يدخن "دانهل" 
8- المالك الذي يعيش في المنزل الذي في المنتصف يشرب الحليب 
9- النرويجي يسكن في البيت الاول 
10- المالك الذي يدخن "بلندز" يسكن بجوار الرجل الذي يربي القطط
11- الرجل الذي يربي الخيول يسكن بجوار الرجل الذي يدخن "دانهل"
12- الرجل الذي يدخن "بلو ماستر" يشرب بيرة 
13- الالماني يدخن "برينس"
14- النرويجي يسكن بجوار البيت الازرق 
15- الرجل الذي يخن "بلندز" يسكن بجوار الرجل الذي يشرب الماء
مع تحياتى :

هــيــامــ ســالــمــ

هناك 12 تعليقًا:

رايكم بيساعدنى في تحسين كتابتى ... ارجو التعليق لو سمحتوا ^_^