الثلاثاء، 2 يوليو 2013

انا و اخر العنقود

اخر العنقود ... رمز لاخر طفل ف الاسرة
اختى الصغيرة اخر العنقود بتاعنا , وانا صغيرة كنت ديما يقول اننا اسرة مثالية من العدد 
عشان احنا 3 اخوات 
كنت بقارن بينا وبين كل حاجة , فكنت بقول 
هرم خوفو ... انا 
هرم خفرع ... اخويا 
هرم منكرع ... اختى 
وفي في برنامج بوجى وطمطم 
طمطم ... انا 
بوجى ... اخويا 
طماطم ...اختى 
كنت ديما بعمل كده 
لحد ما جت اختى اخر العنقود, وما ادراك ما  اخر العنقود :)
اقدر اشبه اخر العنقود بوحش صغير , لما يحبك يدلعك , ولما يضايق منك هيولعك 
بالزبط ده اللي بيحصل عندنا 
بس مع كل الحرايق اللي اصيبنا بيها سواء انا او اخويا او اختى , بسبب غضب اخر العنقود 
فاحنا لسه بنحبها , مش عشان صغيرة , لا ,لاننا اللي ربيناها 
افتكر اول يوم جت فيه 
كانت صغيرة اوى, كنت بحس انها  بتقولي  خدى بالك منى , انا ضعيفه 
حتى اخويا اللي قلب الدنيا عشان مطلعتش ولد , اول ما شافها قلبه حن عليها , وحبها لدرجة انو خاف يمسكها 
افتكر ان اخويا ممسكش اخر العنقود خالص وهى صغيرة من كتر ما بيحبها 
اما انا فكنت ديما بحبها , بس بعمل مقارنة بينى وبينها :)
ازاي اخر العنقود ليها سرير صغير وانا لا (ظلم) :)
بس كنت بحبها اوى 
افتكر في يوم انى شيلتها عشان العب معاها , بس لاقيتها بتتنفس بسرعة , وعشان انا كنت صغيرة لسه ومعرفش ان الاطفال بيتنفسو اسرع من الشخص العادى 
انا دخل راسى انها بتموت (بعيد الشر عليها )
ومن رعبي مقدرتش ابص عليها , اخدتها وحطيتها تحت الشباك و اشعة الشمس نازلة عليها , وجريت ابص من ورا الباب واخبي وشي 
بس  رجعلتها تانى :)
اخر العنقود دمرت النظام اللي كنت عملاه وانا صغيرة اننا مناسبين لاي شئ 
بس جت وغيرت نظام حياتنا , هى اللي بتخلي البيت ليه روح , مع انها عاملة مشاكل كتير 
بس اعتقد ان ده من وظيفة اخر العنقود 
لدرجة في يوم  فكرت ان لو اخر العنقود وظيفة والاخ الكبير وظيفة 
كنت استاقلت من الاخ الكبير وقدمت ف وظيفة اخر العنقود 
الواحد برضو عايز يدلع :) (مقارنة تانية بينى وبينها )
وفى النهاية اعتقد ان انا هفضل ديما اقارن نفسي باخر العنقود 
لان اللي بعملو ده بيدى روح قتالية للبيت انا وهى بنحبها :)

مع تحياتى :
هــيــامــ ســالــمــ 

هناك 10 تعليقات:

رايكم بيساعدنى في تحسين كتابتى ... ارجو التعليق لو سمحتوا ^_^