الاثنين، 3 مارس 2014

انا عصفورة

- انا عصفورة ,, معروفة انا بالتشبيه ده 

لانى بحب الانطلاق والحريه , طالما التصرف اللي بعملو مش عيب ولا حرام , ف مش بهتم بكلام الناس 
- كتير عملت حاجات عصبت اهلي منى ^_^ 
- فى مجتمعنا الشرقي بقينا محبوسيين في قفص اسمو (العادات والتقاليد) ,, مش كده وبس ده كمان بقينا مقيديين بسلسله اسمها ( كلام الناس )
- بقينا بنتحرم  من حاجة نفسنا نعملها بسبب ان الناس هتتكلم علينا وهى اصلا مش حاجة حرام ,
وبقينا بنخاف من كلمة (ازاي تعمل كده؟؟) و ( يصح وميصحش )
- لحد ما نكبر ونبدا نندم اننا مش عرفنا نعيش كل فترة في عمرنا العيشه الصحيحة , وحرمنا نفسنا بسبب كلام الناس 
امثلة 

- زى ما ادخل بيت صغير الاقي العفش فيه اكبر منو ومش مخلي حد يعرف يتحرك ,, وده ليه ؟
لان العروسة خايفة من كلام الناس انهم يقولو العريس مجبلهاش , وعفشها مش كويس , ووو... الخ
 بس بتتبهدل في بيتها ومش عارفة تاخد راحتها في الحركة (وكلام الناس منفعهاش)
- لما بنت عروسة تتبهدل وتتعامل اسوء معاملة من اهل جوزها بسبب تاخر حملها 
تعيش كابوس كل يوم , وتسمع كلام ملوش لازمة 
انتم مالكم وملها (دى حاجة من عند ربنا )(لا هم استفادو ولا هى استفادت حاجة كل اللي حصل انها بقت بتكره وجودهم في حياتها وممكن تحصل مشاكل بينها وبين جوزها بسببهم وغير الحالة النفسية اللي هى فيها )
  
- زى عيله ممكن تجوز بنتها لواحد للمجرد انو معاه فلوس وبيت ,,, ونسيت الشخص ده هيحترمها ولا لا 
ممكن يكون علي قد من الاخلاق (بس البنت مش حاسة بقبول ,, يبقي وقتها هى بتحب و صغيرة ومش فاهمة )
-زى بنت لما يتاخر جوزاها ,,, نسيو ان الجواز قسمة ونصيب وان ليه معاد محدد , ربنا محدده ,,, غير كده البنت بتعيش اسوء ايام حياتها من اللي هتسمعو (شدي حيلك ... نفسي افهم تشد حيلها تعمل ايه يعنى ؟؟؟؟ تمسك لوحة وتعلقها وتمشي في الشارع تقول عريس ياولاد الحلال )
- عيب البنت تركب عجلة (نفسي افهم ايه العيب فى كده )
-لو شوفنا واحد بيجري في الشارع الناس تضحك عليه 
(طيب فهمونى ,, انتوا بتضحكو علي ايه ؟؟؟ يعنى هو عمل  ايه يضحك ؟؟؟)
........................
<< من هنا بستنتج >>

ان حنا في مجتمع 
فااااااااااااااشل بمعنى الكلمة 
لازم كل واحد يخليه فنفسو وملوش دعوة بغيرو غير في حالة الغلط (الغلطات المتعارف عليها العالم كلو ودين الاسلام, وقتها انصحو )غير كده خليك فى نفسك 
لان في يوم هيجى وحصل فيك زى ما بتعمل 
و يضحك عليك , و تسمع كلام ملوش لازمة علي حاجة انت عملتها ومش غلط 
عشان كده , بيقولو عليا عصفورة 
لانى مش بهتم بكلام الناس طالما بعمل كل حاجة صح 
وملتزمة بدينى 
واللي بيضحك ,, انا بضحك برضو بس علي عقلو الصغير 
انا عصفورة ميفعش اكون في قفص من حديد ولا مقيده بسلسلة 
اصرخ من احباطى بس اللي حبسونى بيسمعوها علي انها تغريده ليا 
صنعو من احباطى تغريده تضحكهم 
انا ضد الاسلوب ده 
انا عصفورة ^_^ مش انا لواحدى 
كل واحد فينا عصفورة 
لازم تستمتعو بالحياه في حدود الدين ومش تحرمو نفسكم من حاجة ,, بسبب كلام الناس 
لانه لا هيقدم ولا هياخر 
مع تحياتى :
هـــيـــام ســـالـــم

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

رايكم بيساعدنى في تحسين كتابتى ... ارجو التعليق لو سمحتوا ^_^